De Straotzangers zijn een vijftiental mannen en een muzikaal begeleider die zin hebben in zingen. Ze zijn allemaal lid van het Astens Mannenkoor. Het gezelschap is in 1997 ontstaan bij de uitvoering van een toneelstuk, waarbij men acteurs zocht met zangkwaliteiten.

De eerste optredens waren voornamelijk op straat, bijvoorbeeld tijdens de Astense Klokkendagen.

Intussen zijn de Straotzangers al lang niet meer alleen op straat te vinden. Je kunt ze tegenkomen bij evenementen, maar ze treden ook op voor ouderen en ook in verzorgingshuizen en dagopvang daar zijn de Straotzangers graag geziene gasten.

Het repertoire is voornamelijk Nederlandstalig en bestaat uit oud-Hollandse liederen en streekliederen.

Muzikale begeleiding op de accordeon: Leo Snijders
Zakelijke leiding: Hans Hoeben (via mail)
E-mail: straotzangers@astensmannenkoor.nl